Blog 155. Surprise

Aangezien de Goedheiligman nog in het land is, blijf ik nog even in het Sinterklaasthema: de surprise. Mocht je een kind op de bovenbouw van de basisschool hebben, dan zit je er nu ook middenin, maar zo niet, dan heb je wellicht familie met wie je nog steeds surprises maakt of herinner je het je nog uit je jeugd.

Het is heel interessant om te zien hoe kinderen (en volwassenen) dit aanpakken. Hoe je het een doet, zo doe je alles. En hoe je dat ene doet, heeft te maken met bij welk element jouw manier van handelen hoort. In eerdere blogs heb ik meer over de elementen hout, vuur, aarde, metaal en water verteld. Ieder element heeft zo zijn eigen kwaliteiten en valkuilen.

Juist bij zoiets concreets als een surprise maken, worden de patronen duidelijk. Het ene kind zal de surprise uitstellen tot het laatste moment of maar moeizaam hiervoor in beweging kunnen komen (water). Het erover mijmeren, het langs laten drijven van ideeën neemt bij zo’n kind meer tijd in beslag.

Het andere kind gaat misschien juist heel rationeel (metaal) en methodisch te werk, volgens een lijstje en een vastomlijnd plan (aarde). Het derde kind kan juist chaotisch (vuur) van hot naar her rennen of met het ene idee beginnen om vervolgens met een ander idee te eindigen (hout).

Hoe ga je daar als ouder mee om? Dat hangt natuurlijk helemaal van je eigen voorkeuren af. Ben je zelf een Pietje (!) Precies als het over deadlines gaat, dan is het moeilijker om kalm te blijven als je kind uitstelgedrag vertoont. Of wanneer je zelf het heerlijk vindt om zonder vastomlijnd plan gewoon te starten en wel te zien waar je eindigt, dan past dat misschien wel bij een kind die ook die houtenergie in zich heeft.

Hoe dan ook is het de kunst je kind zijn eigen manier te laten ontdekken en gebruik te maken van de kwaliteiten die het heeft. Kinderen kunnen bij uitstek out of the box denken en helemaal opgaan in een creatief proces. Herinner je het je nog van vroeger? Hoe deed jij dat als kleine jongen/meisje? En kun je iets van wat je toen deed, herkennen hoe je nu doet als volwassene? We kunnen veel leren van onze kinderen als we hen de ruimte geven het zelf te bedenken en uit te voeren. Bijkomend voordeel is dat we dan ook niet hoeven te helpen bij de surprise! Dus: achterover leunen en genieten van het proces van creatie van je kind!